Youtubers Life

Recensioner

Youtuber’s Life är ett Early Accsess-spel, vilket innebär att allt inte är klart men också att man kan köpa spelet lite billigare och följa med på resan mot att bli ett helt spel. I Youtuber’s Life verkar detta främst innebära att det bara går att spela igenom spelet som Gamer, de andra inriktningarna är låsta. Det finns såklart några få buggar som stör ibland men inget som förstör speciellt mycket. En gång hände något lite lustigt. Då jag skulle börja redigera min video så öppnades sidan för att handla mat istället. Hungry much youtuber?

Det hela börjar med att karaktären man spelar ska återberätta sin historia för dig, om hur hen lyckades som youtuber. Berättelsen börjar i en garderob där du designar din karaktär med utseende, personlighet och väljer inriktning. Inriktning är vad du vill bli känd för på Youtube, i detta fallet gamer. (Som också är den enda inriktning som är upplåst just nu.)

Det finns ganska många val när man gör sin karaktär på både ögon, frisyr och kläder. Jag tog den långa hästsvansen, och valde att ha ljusrosa hårfärg. Jag bestämde mig för en färgglad outfit och en superstarpersonlighet.

YTL karaktär

I början bor man hemma hos sin mamma som konstant städar och med jämna mellanrum skäller på en för att man inte studerar tillräckligt (Om man inte gör det vill säga). På denna nivå gäller det att balansera youtubandet och skolan. Emellanåt kan man också extrajobba för lite fickpengar. Glöm inte att äta och sova!

Genomgående i spelet är det mest väsentliga såklart att göra videos! Detta gör man genom att först spela in där man ska lyckas välja rätt reaktioner på vad som händer för att då får videon mer ”brahetspoäng”, och sedan ska man klippa ihop den där man kan förstärka (eller försämra) videons totala ”brahetspoäng”. Efter det så ska videon laddas upp och detta tar lite tid. Då kan man jobba, plugga, sova eller festa.

YTL filming

Det var så skönt att flytta ifrån mamman som var en riktigt pain in the ass. För när man fått tillräckligt många subscribers så flyttar man och delar lägenhet med en roommate, som också är lite av en pain in the ass om jag får säga så, men inte lika illa som mamman. Här så… Slutar man studera… Så jag antar att vi droppade gymnasiet eller vilket nivå av skolgång man sysslade med? Och satsar mer på Youtube, jobb och att ta kurser i sådant som är relevant för youtubandet. Desto fler subscribers desto mer pengar, desto mer pengar desto ballare lägenhet! Tillslut bor du i en lyxlägenhet med flera anställda som arbetar åt dig. Här vill jag också tillägga att det blir riktigt svårt, flytta inte innan du är redo (mitt misstag).

Det bästa i detta spels yttre är dock youtubarnas Gibberish, det är helt fantastiskt när de pratar med varandra eller håller en konferens. Jag nominerar det till årets Gibberish!

Som sagt blir det svårare ju högre level man är i och mer stressigt. Tiden som man ser nere i högra hörnet går lite för fort ibland. Under vissa moment pausar det, i andra inte. Det hade inte varit realistiskt men jag upplever det som att det borde pausa när man shoppar, så att jag kan kolla igenom vad som finns utan stress. De olika kategorierna för vad som kan handlas i spelet är spel att streama, konsoler, hård- och mjukvara till PC’n som gör videokvalitén bättre, mat, inredning och kläder både för skojs skull men också för att ha rätt kläder på rätt event. Som på bilden här nedan krävdes en dräkt till en Cosplayfest.

På cosplayfest

Livet som youtuber är mer än att skapa videos. Det gäller att synas på event och skapa kontakter. Därför är det viktigt att mingla på olika evenemang och skapa relationer med andra youtubers. De andra youtubarna verkar återkommande, och ibland kommer det nya. Jag är inte säker men det verkar som att just dem man socialiserar med blir kvar och de andra försvinner. De olika relationsstatusarna jag sett är okänd, bekanta, vänner, kära och tillsammans. De olika eventen kan man se i sin kalender. Antingen köper man en biljett (som kostar olika) eller så låter man det vara. Detta får man välja själv, det gäller att prioritera sin tid rätt!

Youtuber’s Life var mycket mer beroendeframkallande än jag räknat med, på ett bra sätt! I början hade jag lite svårt att förstå allt men efter lite spelande och försök som gick allt bra. Fått ett svårt fall av “ska bara göra det, bara det också, efter eventet, åh bara det också..”

Det är riktigt roligt och man får mycket spel för pengarna. De saker jag hoppas de kommer att ändra på tills spelet är klar är
1: Tiden går för fort i relation till hur lång tid saker tar att göra.
2: Det är lite för tätt med events man blir inbjuden till och om man inte går så riskerar man att ens vänner tröttnar.