Year Walk

Äventyrsspel, Indie Spel, Indiespel, Recensioner, Skräck

I det här spelet gör man en så kallad “årgång” (Year walk) som spelet också heter. En årgång är en slags ritual från den fornnordiska mytologin. Syftet är att förutspå äktenskap och dödsfall för det kommande året. Den ska helst ske på nyårsafton, första maj, midsommar, eller julafton. För att utföra en årgång ska du under hela dagen fasta, ingen mat, ingen dryck. Ett offer måste göras för de väsen som ska hjälpa dig och att inte delta i dagens festmåltid är då uppoffringen. Förr i tiden när dessa dagar var de enda dagarna då maten var varierande och i viss frosseri så var det såklart en större uppoffring än vad det anses vara idag.

Under dagen ska du också vara inlåst i ett mörkt rum utan någon kontakt med andra människor. Sen vid midnatt ska du träda ut i mörkret och påbörja din promenad. Målet är att ta sig till kyrkan, helst ska du gå genom en skog. Under vandringen så ska vandraren möta flera av skogens väsen så som Huldran eller kanske Näcken. Det varierar. Hur mötena kommer te sig med de olika väsendena varierar såklart då de är olika till sin natur. När du når kyrkan så kommer du ställas inför ett av de mest fruktade väsendena från denna tid och om du passerar mötet får du kunskap om det kommande året.

Detta är vad man gör i spelet och jag tycker att de fångat upp känslan väldigt bra. Det som ger spelet sin personlighet och också gör det intressant är såklart konceptet i sig. Det var just väsendena, ritualen och den vackra designen som fångade mitt intresse. Tyvärr var inte själva storyn lika motiverande, men i detta spelet tycker jag inte att det gjorde så mycket då det är själva årgången som är det intressanta i spelet.

Atmosfären känns nordisk och mystisk. Vid vissa tillfällen kan jag tycka att de blev lite väl “gritty” för att passa in i svensk folktro, men det är bara min personliga smak. Det är dock väldigt sällan. Vid få tillfällen finns också jumpscares vilket jag inte var beredd på. Jag blev därför lite irriterad då jag förväntat mig en väldigt lugn och mysig spelomgång. I efterhand tycker jag dock att det var ett bra inslag som fick lite mer fart i både spelet och spelaren. De ligger på helt rätt ställen också så det kändes inte omotiverat, annars hade det inte burit.

Pusslen var kluriga och välbalanserade. Vilket också håller kvar intresset i en annars väldigt lugn atmosfär.

En sak som jag hade väldigt svårt för i spelet är sättet man gick och såg på. Man kan inte vända sig om utan går åt sidan, fram och bak med blicken konstant riktad åt ett håll. Det tog en bra stund innan jag vande mig och accepterade läget. När jag väl gjort det kändes det helt naturligt. Hade ändå hellre sett en mer öppen skog med stigar att röra mig genom, tror det dessutom hade adderat en massa spänning i vissa lägen.

Överlag är det ett jättefint spel som jag rekommenderar folk att spela över en och samma sittning då det är kort och konceptet bygger på att man ska göra en ”årgång” som känns mer genuin om det görs i ett svep. Väldigt mysigt, fint och lite lagom kusligt.

Fungerar både till datorer och mobil!