Utökad recension: Star Wars – Knight of the Old Republic

PC, Recensioner, Rymd-spel, Scifi

Varning: En hel del svengelska, och en massa story.

Ett av mina tidigaste barndomsminnen är då jag och en kompis från dagis skulle se på film hemma hos mig. Redan då hade Star Wars en plats i mitt hjärta och jag satte på episod fyra. Dock hann vi knappt till scenen där Darth Vader stiger in förrän mina föräldrar stängde av. Även om jag älskade filmen tyckte de inte att den var passande för min 4-åriga kompis.

När The Force Awakens hade premiär hösten 2015 väcktes även mina känslor för det universum som fyllt upp en stor del av min barndom, men även en sorg över att behöva vänta två år på dess uppföljare. För att lindra mitt förtvivlade hjärta sökte jag mig till spelvärlden: i bokhyllan stod fortfarande legoversionen av Star Wars, men nu behövde jag mer.

När min brorsa föreslog “SW: KOTOR” (spelets förkortning)  kunde jag inte låta bli att rynka på näsan. En bör inte döma spel efter grafiken men det var ju från 2003? Dock var min desperata längtan för stark, jag satte mitt kritiska jag åt sidan och köpte spelet och dess uppföljare för under 50-lappen.

Spelet börjar precis som filmerna med blå text på rymdbakgrund och den klassiska musiken (nostalgin var redan på hög nivå). Det beskrivs hur Darth Malak, apprentice till Dark Lord Revan, har gått till attack mot galaxen. Kriget har splittrat Jedi Ordern och många har gått över till the Dark Side. Jedi och Sith slåss mot varandra vid Taris, en planet vid galaxens utkant.

20170118193020_1
Character creation.

Ens huvudkaraktär kan vara antingen Scoundrel, Soldier eller Scout. Precis som i The Sims kan en välja mellan olika huvuden (och jag ångrade mitt val efter tre sekunder), efter det väljs olika attributes, skills och feats (krafter). Dessa tre är viktiga, men att läsa in sig på allt tar tid, och som tur är finns en knapp som rekommenderar hur du ska spendera dina poäng varje gång du levellar. Val av namn tar förstås betydligt längre tid, speciellt med tanke på att en name generator finns och spär på beslutsångesten.

Efter det visar en cutscene hur ens karaktär vaknar upp på ett rymdskepp. Någon informerar en om att Sith attackerar och att ni två måste hitta Bastilla, en Jedi.

Spelets tutorial sker genom skeppet, där en lär sig om kontroller, combat, hur datahacking används, hur levellande fungerar med mera. Det är mycket information och kan vara svårt att greppa, men spelet är rätt överseende gällande till exempel strider.

20170115145250_1
Hack dem computers

Piloten Carth får kontakt med er och säger att Bastilla redan flytt från skeppet och att ni måste ta er till ‘the escape pods’ innan det är för sent. Ni lyckas precis, och skeppet exploderar bakom er.

Efter dagar av medvetslöshet vaknar du på planeten Taris, och sökandet efter Bastilla fortsätter.

Utan att spoila för mycket fortsätter spelet med att vår huvudperson samlar på sig olika bundsförvanter som kan följa med på resan. En bit in stöter vi även på Jedirådet, och får möjligheten att lära oss om the Force. Äventyret fortsätter från planet till planet (i nästan valfri ordning) och förhoppningsvis kan gruppen sätta sig upp mot Malak för att rädda världen.

Så varför är detta är bra spel? Är det ens det? Svaret blir… ja. Även om argumentet “det är bra för att det är Star Wars” inte håller ligger det en poäng i det svaret. Om en gillar filmerna är det svårt att inte tycka om spelet, just i och med att det fångar känslan som filmerna förmedlar.

Grafiken är förstås något som en kan klaga på. Spelet är från 2003 och skulle antagligen passa bäst på en skärm i samma storlek som min musmatta. Men med hjälp av Flawless Widescreen, ett gratis program som optimerar spel att funka i högre upplösningar, går det att överse. Även diverse mods finns för grafiken, men det är inget jag satt mig in i.

20170118200458_1
Exempel på in-game combat. Du target’ar en fiende i taget och kan välja olika attackstilar.

Gameplay i sig är inte märkvärdigt: du springer omkring med tangenterna WASD, striderna är enkla och i teorin rätt tråkiga. Småspännande men lite trådigt, de är turbaserade i realtid och du kan pausa när du vill. Det finns även massor med olika sorters vapen och armour, allt från svärd, pistoler och såklart lightsabers, till energisköldar och glasögon som ger bättre stealth. Det är dock mycket att hålla kolla på.

Varför detta inte drar ner spelet, varför inte grafiken drar ner spelet heller, är simpelt. Storyn.

Det är sällan jag påverkats av något på samma sätt som när SW KOTOR grep tag i mig. Karaktärernas brister och inre strider väcker nyfikenhet och empati. Varför har Carth trust issues? Vad hände med Missions brorsa? Och vad är det Bastilla och Jedi Ordern inte vill berätta för mig? Jag kommer på mig själv att oroa mig för deras skull, känna med dem och klaga högljutt när de spelar svåra. Samtidigt känner jag värmen sprida sig inombords när de väl öppnar upp sig, delar sina tankar och låter mig hjälpa till.

Vad spelet fångar är realistiska karaktärer som växer med en. Och det är fanimig vackert.

20170115142733_1
Pls Carth, open up to me.

Som tur är befinner jag mig cirka 40% in i spelet. Jag har en lång väg kvar på mitt äventyr, många trådar som ska nystas upp och knytas ihop. Efter det kan jag vända mig till spelets otroligt intressanta aspekt, att få välja sida. Varje val huvudpersonen gör påverkar hur spelet fortsätter. Handlingar räknas antingen som goda eller onda, i varierande grad. Situationer kräver att en tar ställning och beroende på vad en väljer finns olika möjligheter i abilities och liknande, samt olika utfall i spelets story.

Och när vi är klara med det finns tack och lov en uppföljare, SW Kotor II: The Sith Lords. Oh LORD vad jag inte kan vänta.

Sammanfattning:

+ Otroligt fängslande story, samt intressanta side-quests.