Renowed Explorers och The Emperor’s Challenge!

Äventyrsspel, Bästa inläggen, PC, Recensioner, RPG

Renowned explorers är ett färgglatt spel med nytänkande koncept. Spelet går ut på att välja en trio av äventyrare för att sedan utforska olika platser jorden runt och samla på sig skatter och värdefull information. Detta för att bli den mest erkända utforskaren samt att slå sin nemesis Rivelaux, en dryg fransman med ett ego större än nordpolen. Med tanke på att spelet är stort och har väldigt komplexa detaljer ska jag försöka gå igenom konceptet i stora drag.

Val av karaktärer:

En trio väljs utifrån olika kategorier av karaktärer, det finns fyra grupper. Scientists fokuserar på att samla Research, Scouts och Fighters samlar guld och Speakers samlar på sig extra Status.

Varje karaktär har olika egenskaper och fokus, till exempel kan vi i bilden nedan se att Anna har hög Speech Defense, har två poäng i färdigheten Naturalist och helst spelas som Aggressive eller Devious.

Beroende på strategi kan tusentals olika kombinationer väljas, och den karaktär som väljs till ledare får dessutom en Captain-Perk utöver sina vanliga egenskaper.

Ett äventyr:

Varje äventyr består av ett område med platser dit trion kan gå, olika platser har olika events som triggas. Ibland krävs olika färdigheter för att ta sig igenom hindren, ibland handlar det om tur och ibland dras en in i en strid. Äventyrsområdena har olika svårighetsgrader och olika nischer. I Highlands är de flesta vänliga, medan piraterna i Karibien inte drar sig för att slåss.

 

 

Varje expedition har ett mål, att utforska en förbannad pyramid eller förhandla med Transsylvaniens regerande vampyr. På vägen dit kan en hitta andra skatter eller färdigheter, träffa lokalbefolkningen eller råka på hungriga vargar.

Dessa Encounters kan kräva olika färdigheter, en Quick-Thinker kan vara bra för att fly från vargarna, medan någon med skill points i Archeology lättare hittar skatter. Ju bättre en karaktär är inom en viss färdighet, desto större sannolikhet är det att trion klarar det.

Combat:

Detta är spelets kärna och är utformat otroligt annorlunda än andra spel jag stött på. Istället för det klassiska attack/defend delas strider in i olika element som är ganska invecklat innan en förstår helt.

Varje karaktär har olika abilities som baseras på de tre olika attityderna Friendly, Devious, Aggressive. Beroende på hur en väljer att attackera motståndaren (och hur de attackerar en själv) skapas Attitudes och Moods som påverkar striden olika.

Karaktärernas abilities kan även påverka motståndarens humör, du kan göra fiender ledsna, rädda, glada, självsäkra, rasande och mycket mer. Även detta påverkar striden, ledsna karaktärer tar till exempel mer skada.

Det finns otroligt många aspekter som väger in hur strider utförs och vilket taktik som är lämpligast, kanske skriver jag ett längre inlägg här om exakt hur spelets mekanik fungerar gällande just combat.

Förberedelser inför nästa expedition:

Efter varje expedition sker förberedelser inför nästa. Det en samlat på sig delas upp i fyra olika valutor som kan spenderas på olika sätt: Gold, Status, Research och Insight.

 

Guld spenderas på saker som karaktärerna har på sig eller använder. Det kan vara amuletter, skor, böcker eller annat som förbättrar deras prestation på ett eller annat sätt.

Status används för att få följare. Du kan spendera det mot att forskarstudenter, köpmän eller journalister följer med dig på resan och ger extra fördelar. Även specialister kan hyras in, dessa ger oftast större bonusar eller nya färdigheter.

Research används för att skriva forskningspapper. Du kan specialisera dig på olika inriktningar som historia, psykologi, naturvetenskap med mera. Dessa träd av inriktningar har förstås olika fördelar för din expedition, beroende på vad din taktik är.

Insight spenderas genom att ge föreläsningar på olika ställen i världen. Beroende på vilken plats och karaktär du väljer som ska föreläsa, får du olika mycket av ovanstående valutor.

 

 

När väskorna är packade är det dags att välja nästa destination på kartan! Det finns omkring 10 stycken platser som har olika svårighetsgrader, men du får bara utforska fem av dem innan tävlingen mot Rivaleux är slut.

När expeditionerna är avklarade räknas alla skatter, poäng och valutor ihop till Renowned (berömmelse), som mäter vilken storslagen äventyrare du är. Konkurrenten Rivaleux ligger på 2500, kommer du över det vinner du över honom och tar all äran. Oavsett vad avslutas spelomgången då.

Summering:

Spelet är extremt intressant i sin uppbyggnad. Jag är förbluffad över hur kreativt utformat det är, samt hur invecklat de har gjort det. Det finns så många små aspekter att tänka på när en utformar sin spelomgång, allt från items till vad en ska fokusera på, till vilken research som är bäst, till vilka karaktärer som passar varandra. Det finns tusentals möjligheter.

Däremot, med det sagt, är det till exempel inte säkert att tusentals möjligheter betyder tusentals bra möjligheter. Jag kommer på mig själv att ofta komma tillbaka till samma karaktärer för att jag vet att kombon fungerar.

Spelet är, likt Faster Than Light, ett sådant spel där en inte bör bli för fäst vid sin spelomgång. Några felsteg här och där och du förlorar och får börja om, och det är det som är meningen. Det är meningen att du ska misslyckas, för att sedan början om och prova nya kombinationer och taktiker. Däremot kan det förstås vara surt att på sista expeditionen förlora och tvingas kasta bort allt.

Något jag, som noob, märkte var att spelet är lite väl obalanserat. Även på de lägre svårighetsgraderna finns en känsla av att en mer eller mindre steamrollar fiender. Fram tills expedition fyra eller fem. Där blir allt plötsligt sjukt svårt, sista bossfighten är nästintill omöjlig om du inte kör på lättaste svårighetsgraden. Detta gör förstås att det blir extra surt att förlora, för det finns ingen känsla av att du kunde ha vänt det. Att du på något sätt kunde göra det annorlunda.

Men utöver det ser jag ändå på spelet med hyfsat blida ögon. Jag tycker att konceptet är roligt, mysigt och kreativt. Om en spelar på en lättare svårighetsgrad och inte tar det på för stort allvar är spelet riktigt kul.

Om en däremot spelar på lite högre svårighetsgrader krävs en förståelse för spelets mekanik, och där kan frustrationen ta över då till exempel combat är så otroligt invecklat. Positivt är att spelet har otroligt bra och enkla tutorials som en har tillgång till hela tiden. Negativt är som sagt att svårighetskurvan inte är balanserad.

Till sist: något jag älskar med spelet är dess humor, det finns en hel del antydningen till memes eller liknande 1337-speak. Detta gör att spelet saknar allvar, vilket passar dess stil (framför allt i och med att en del av combat handlar om att förolämpa motståndaren). Så trots alla brister återkommer jag till spelet på grund av den mysiga, komiska känslan. Dock håller jag mig till de lägre svårighetsgraderna.

DLC’n:

Detta är DLC’n till spelet som jag fick möjligheten att prova. Det nya konceptet här är en tävling (återigen mot Rivaleux) skapad av Kejsare Guāngxù. Utöver de fem expeditioner som ska göras finns olika miniuppdrag som kejsaren ger er.

Dessa utmaningar kan vara större, som att låta en karaktär specialisera sig inom ingenjörsteknik, eller mindre som att samla på sig tre skatter eller att vinna två strider med attityden Devious. Rivaleux tävlar mot en, och den som klarar av en uppgift först får Porcelain Points, där den med högst poäng i slutet vinner och får Emperor’s Blessing.

Förutom detta finns det fyra nya karaktärer samt några nya platser för äventyr. Som nämnt tidigare är det lite svårt att sätta sig in i allt för att forma nya taktiker, men det är alltid kul med variation.

Systemet med utmaningar är inte helt perfekt. Vissa av dem som ges känns svåra eller omöjliga, att träffa tre fiender med AoE-skada är lättare sagt än gjort. Det kan även bli frustrerande när en får utmaningar som inte är lämpade för en setup, har du aggressiva karaktärer och utmaningen är att vara friendly blir det en krock.

Men generellt är utökningen av originalspelet något som jag gillar, spelaren tvingas fokusera och anpassa sig för att inte bara klara av ett äventyr, utan också samla på sig så mycket porslin som möjligt. Det gör att gameplay blir annorlunda än tidigare och känns som en klockren idé till DLC. Återigen: detta är ett spel jag antagligen kommer att återvända till, men ta med en nypa salt.

 

Renowned Explorers:

Emperor’s Challenge:

 

 

Stort tack till Abbey Games för samarbetet!

Kommentera