Recension: Meadow

Recensioner

Meadow är en uppföljare i spelserien Shelter och Paws. Här på GenerationGamer har vi förut skrivit om Shelter 2 och tycker därför det var väldigt kul att se hur utvecklarna har gått vidare. Shelterspelen var överlevnadsspel där man som ett djur skulle klara av att uppfostra en hel kull tills de var fullvuxna och begav sig ut på egen hand. Det innebar att man behövde ordna med mat och se till att inga vargar åt upp dem, eller dig. Alla de föregående spelen var singleplayer. Till skillnad från Meadows där utvecklarna lämnat överlevnadsaspekten bakom sig och satsar nu på ett MMO med avkoppling i fokus.

Alla spelen delar detta unika utseende som jag personligen tycker är väldigt fint och unikt. Men ett spel med avkoppling i fokus!? Kan det verkligen hålla för att man ska vilja fortsätta spela i ett MMO? tänkte jag. Svaret var ja. Jag har spelat en hel del och påbörjar nu en ”Let’s play” serie på vår youtubekanal för er som är intresserade.

Mestadels så springer man runt på en stor karta som döljer många hemligheter att utforska och samlar olika gnistrande föremål. Det gäller växter som man får essence av, och olika pusselbitar för att låsa upp emotes, skins, och nya spelbara djur. Oftast hittar man en grupp att spela med eftersom vissa saker kräver att man är fler än en för att komma åt samlingsobjektet. Jag är förvånad över hur bra man lyckas kommunicera utan ord, enbart med emotes och sitt djurs läte. Om inte annat så lär man sig det i spelet.

xg6ygdotncpmpjjz8l9u

Det man behöver samarbeta för att lyckas med är främst att öppna magiska stenar som spawnar in slumpmässigt på kartan. Dessa svarta magiska stenar innehåller två eller fler symboler som visar hur många man måste vara för att öppna dem. I vissa fall har de även symboler av vissa djur som då måste vara närvarande för att det ska fungera. Stenarna innehåller pusselbitar som är antingen för djur eller skins. Vilket är de mer ovanliga tingen man letar efter.

glth8zuqwapefyhuheim

Jag är helt ärligt lite blown away av hur trevligt det var med ett spel med fokus på avslappning och hur väl det fungerar. För i ärlighetens namn så är det en av de främsta anledningarna till att man spelar, för att koppla av en stund. Jag rekommenderar detta spelet starkt till dig som är stressad. Ta en stunds avkoppling i den vackra skogen med ljuv musik i Meadow efter jobbet/läxorna eller under julstressen.

bittra-gamers-xp-bar-8