Recension: Backpacker mobilspelet!

Recensioner

Backpacker är ett mobilspel som många av oss nog känner igen från den gamla goda tiden på 90-talet då datorspelsversionen lanserades. Det nuvarande mobilspelet liknar datorspelet på många sätt, men i ett enklare format. I början var jag eld och lågor och satt klistrad flera timmar om dagen. Ett tag gick det så långt att jag tog längre toalettpauser på jobbet för att hinna spela bara lite mer…

Spelet går ut på att en ska resa runt i olika städer i världen och svara på frågor och därmed lära sig ett och annat på vägen. För att kunna resa vidare behöver en pengar, vilket en får genom att söka olika jobb som finns i staden. Jobben kan vara allt från ”bollsorterare”, ett minispel där en ska sortera olika bollar i hinkar, till vetenskapsman där en ska svara på frågor kopplat till vetenskap. Vissa jobb har karriärstegar där du kan gå i tre steg från junior till expert, och du tjänar mer pengar ju högre upp i stegen du är. Det blir dock svårare och svårare att få jobbet ju högre upp i stegen det är, och en kan förvänta sig många nej på vägen. Då får en vänta tills samma jobb dyker upp igen, vilket i värsta fall kan dröja ett tag.

Utöver jobben finns också stadsfrågor som ger en blygsam inkomst när du svarar rätt. Efter ett tag i samma stad återkommer frågorna, så då blir det enklare. Det finns även tre sevärdheter i varje stad som en kan svara på frågor kring för att få mer pengar. För att spela sevärdheterna krävs biljetter, vilket är spelets andra valuta utöver ”pengar”. Dessa tjänar en in genom att låsa upp vissa achievements, eller så kan de köpas för riktiga pengar. I alla städer finns också ett uppdrag, till exempel en invånare som vill ha ett antikt föremål transporterat till en annan stad. Om du tar uppdraget kan du sedan överlämna föremålet i den bestämda staden och tjäna pengar eller biljetter.

Alla jobb, stadsfrågor och sevärdheter kräver en viss mängd energi av dig. När energin är slut är det dags att sova, antingen på budgethotell, medelhotell, lyxhotell eller på gatan. De olika hotellen ger olika mängd energi och kostar olika mycket, men på gatan är det gratis att sova. Där löper du dock risk att bli rånad, och kan då förlora någon av dina ägodelar! Du kan minska den risken genom att köpa en pepparspray som en avväpnar en rånare, eller en turklöver som ger dig större tur i allmänhet.

När du tröttnar på en stad är det dags att resa vidare, antingen via buss, tåg, båt eller flyg. De kostar olika mycket och det dröjer olika länge innan du kan ge dig iväg, och så kan du såklart åka olika långt beroende på färdsätt. Med flyg kan du oftast åka inom tio minuter, med buss kan det dröja 10 timmar innan du är på väg. Tiden registreras dock även när spelet är stängt, så det är aldrig särskilt besvärligt. I spelet finns också en hel del achievements en kan uppnå, och alla jobb en klarar sparas i ens CV! Vissa jobb är också specifika till en viss stad och kan inte spelas någon annanstans.

Här är mina tankar kring spelet!

+ Du är inte begränsad i hur mycket du kan spela, så fort energin tar slut kan du sova och få ny. Detta kan du göra hur många gånger som helst, till skillnad från vissa andra spel där du måste vänta en viss tid för att få spela mera.

+ Spelet går att klara av mycket väl utan att investera några riktiga pengar i det, en kan tjäna tillräckligt med både pengar och biljetter bara genom att följa spelet.

+ Det finns många olika roliga jobb att söka, så en kan verkligen briljera i sitt specialintresse!

– Spelet blir långtråkigt efter ett tag eftersom upplägget i varje stad är detsamma.