Witcher 3: The wild hunt Patch 1.07

PC

The wild hunt har funnits ett tag, men i veckan kom den efterlängtade patchen! Det är med både hopp och fruktan som det har diskuterats vad vi ska få, eller inte få.

Men om någon är obekant med The Witcher franchisen så kommer här en kort bakgrund om “Witcher 3 The wild hunt”.

I Witcher-serien spelar man Geralt som är en “Witcher”.

En Witcher är i princip någon som är tränad till att döda diverse monster och bestar.

Dem har tränats sedan barnsben och man kan särskilja dem ifrån vanligt folk genom deras karakteristiska gula kattögon.

I denna fantastiska fantasyvärld så finns det gott om monster, väsen och ohyggligheter som besvärar den lokala befolkningen, som då måste ta hjälp av witchers.

Varvat med detta pågår också krig mellan människor sinsemellan.

Det fina med Witcher-universumet tycker jag är att det kan gå ifrån så stort, till så smått. Till exempel från att ha involverat sig i de stora krigen, så kan man i nästa ögonblick möta en ganska obetydlig karaktär med ett i gämförelse fjuttigt problem men ändå få en såpass detaljerad och djupgående historia. Man känner verkligen “livet” i världen.

herbs - Copy

Jag vill ge en stor eloge till det polska CD Projekt Red för att dem verkligen har lyssnat på spelarnas önskemål och tagit tills sig det. Det märks verkligen i denna patch.

Här nedan tänkte jag skriva lite om de uppdateringar jag tycker framst visar på att dem har lyssnat på fansen.

Inventoryt har nu en egen flik för böcker & lappar, och det markeras vilka man har läst och inte. Detta är mycket bra eftersom att böcker & lappar inte bara är fluff i detta spel utan hjälper dig att förstå quest, ger dig ledtrådar eller rent av skapar quests… + att man vill ta läsachivmenten och personligen gillar jag att även läsa lite fluff till och från.

Geralts hår har slutat att blåsa omkring när han är inomhus! Detta är ju ett fel som många haft roligt åt och jag tycker på ett sätt att sådanna här fel kan vara mysiga, det blir en grej för fandoomen att skämta om. Men i denna annars så hänryckande och inlevelsefulla värld så är det också bra att inte låta lite hår förstöra den känslan.

Rörelsekänsligheten har blivit justerbar. Jag själv har efter alla mina speltimmar vant mig och är nu bekväm med hur rörelsekänsligt spelet är. Men i början av spelet var jag inte bekväm med det och undrade hur sjutton jag skulle kunna ta mig fram i världen utan att mest… spasma runt. Men nu behöver inte alla blivande spelare eller de som aldrig vande sig känna så!

I början kan det också vara svårt att förstå alla funktioner i spelet. Man får en tutorial där man springer runt, hoppar och slåss i början, men inte om hur man håller på med alkemi, hur mutagens fungerar eller hur du ska tänka när du sätter ut dina levelpoäng i ditt skilltree m.m. Men nu finns det en textbaserad tutorial! Den fungerar ungefär som The bestiary. Även denna funktion är mig förbi då man efter ett antal timmar började lista ut saker själv, men än en gång bra för kommande spelare.

Nu kan man också “pinna” resept i sin alchemylista och på så vis se vad man bahöver när man handlar. Som en liten shoppinglista helt enkelt. Praktiskt då det kan bli en del och svårt att hålla allt i huvudet.

house - Copy

Det finns supermånga fler fixar och tillägg som ni säkert förstår och vet! Så om man skulle ta med alla här skulle det bli ett fruktansvärt långt inlägg. Så jag vill bara säga följande.

Det faktum att dem Istället för att bara fixa de buggar dem själva visste fanns och måste fixas har de också tagit sig tid att lyssna på fansen och även gjort många tillägg utifrån deras önskningar. Just den strävan efter att skapa en roligt, skönt, och önskvärt gameplay är vad som verkligen visar vad för typ av spel, spelkultur och relation mellan utvecklare och spelare CD Projekt Red strävar mot.

Författare: Kajzen

Kommentera