Recension: Guns N’ Boxes

PC, Recensioner, Vanliga inlägg

När jag först tog mig an Guns N’ Boxes tänkte jag främst på de Bomberman-feels som bilderna och trailern visade. Taggad? Yes box (no pun intended).

Vilka finisar <3
Finisar <3 Länk till kanalen för de som vill hitta spelare eller föreslå idéer: https://discord.gg/8gcqSrz

Dessvärre tog det en braaaa stund innan jag faktiskt spelade. Händelseförloppet var som följande:

  • Startar spelet.
  • Möts av catchig, dunkande technomusik, gillar’t.
  • Joinar en queue för online-match.
  • Hittar ingen match. Försöker skapa egen lobby.
  • Ingen joinar. Försöker spela local.
  • Är bara en person, går ej att spela.
  • Ledsen smiley och letar fram email till dev’sen.

Tre veckor senare släpptes en patch för single-player, samt att jag kom i kontakt med företaget via Discord som var otroligt hjälpsamma. Så, recension: Begin!

Guns N’ Boxes fick mig spontant att reagera på tre saker:

  1. Det påminner väldigt mycket om Bomberman’s multiplayer.
  2. Spelstudion Light Arrow Games är lokaliserad i Uruguay!
  3. Spelet skapades ursprungligen under jobbluncher för att utvecklarna ville ha något att göra. Projektet växte och de bestämde sig då för att satsa på det.

Angående spelet i sig är det precis som det låter. Det finns Guns, och det finns Boxes. Du spelar upp till fyra personer och målet är att vara den sista kvar. Spelet är väldigt simplistiskt på det sättet. Du har olika banor, du har fem olika karaktärer, du har olika vapen med olika egenskaper.  Målet är att utplåna de andra och vara last one standing, eller samla flest poäng (beroende på gamemode).

Grafiken är helt okej, minimalistisk och lite pixlig. Musiken är catchig och spelas konstant, men gör inget då den är geniunt bra. Att spelet fungerar både med kontroll och mus/tangentbord är ett plus. Synd är att så få spelar, det blir som sagt mest bot-matcher för min del. På det sättet är det lite knasigt att de släppte det som early-access, men det växer förhoppningsvis när spelet släpps officiellt.

20161116205640_1
RIP mig och mina bot-matcher <//3

Gameplay är bra, basic och rätt kul. Du strävar hela tiden efter att vinna och småsvär högt när de andra dödar dig först. Karaktärerna är varierade (bland annat ett kylskåp), men har inga speciella egenskaper. Vapen plockas upp från marken och jag vet ärligt talat inte hur många som finns. Däremot har de olika funktioner; eldkastare, granater, automatvapen med mera. Någon form av guide till vapnen uppskattats för den som vill läsa på, men det kommer säkert i kommande patcher.

Ett stort plus är ändå den närhet som finns till utvecklarna. Du kan literally skriva något i deras Discord-chatt och få svar inom minuter. Ibland finns även andra spelare där som frågar om du hinner med ett game eller två. Spelet utvecklas kontinuerligt med nya patcher och jag har från dev’sen fått veta att minst två nya karaktärer är på g, samt ett nytt game-mode. Vilket jag faktiskt ser fram emot förvånansvärt mycket.

20161116213747_1
Det är svårare än ni tror att ta ett bra screenshot mid-game!

Att spelet skapades över en lunch (okej, flera) märks, men det gör inget då spelet ändå inte är gjort för att beröra själen eller hålla hjärtat i järngrepp. Det är gjort under lunch, för luncher. Något du spelar med polarna när tiden finns. Och den rollen fyller spelet väldigt bra.

Stort tack för Light Arrow Games för samarbetet!

bittra-gamers-xp-bar-7

 

PS: Kanske kommer en fortsättningen på recensionen när spelet släppts, för att uppdatera er på funktioner och karaktärer. Vi får se!

Kommentera