Nebula Online – Early Access

Nyheter, Recensioner, Rymd-spel, Scifi

Pga mindre tekniska problem togs denna artikel ner, men är nu tillbaka, som om inget hänt!

Nebula Online är ett spel som är på gång – det finns som Early Access sedan 5:e januari i år, 2016. På många sätt märks det.

Men riktigt snygga omgivningar och bakgrunder igenom hela spelet

Det finns än ingen riktig tutorial. Du blir inslängd i spelet med hjälp av små notiser uppe i högra hörnet som ger en drös information om vad du håller på med exakt just nu. Klickar du på en knapp – ny info, klickar du på en annan – annan ny info. Du får aldrig riktig information om hur dessa samarbetar, eller hur du agerar inom spelet.

Det är dock inte omöjligt att lära sig. Genom att klicka på lite olika saker och se vad som händer, speciellt då youtube fortfarande är ganska tomt på beskrivande videos. Det är dock fullt förståeligt att tutorials är bland det sista som läggs in i ett nytt spel, även om det hämmade min första inlevelse i spelet. Det är svårt att skaffa sig en stabil uppfattning om spelets alla mekaniker när ens försök att förstå spelet mest handlar om att trycka på olika knappar.

*helt förvirrad*

Dock finns det en drös info i spelet som hjälper. Om du är tillräckligt nära en asteroid så kan du klicka ‘Q’ för att samla in material, ‘W’ är lagom snabbt fart framåt (i den riktning ditt skepp pekar) och ‘E’ är den snabbaste hastigheten (för mig, troligen går det att uppgradera).

Om det finns någon speciell knapp för skeppets vapen så har jag inte funnit den, eller lyckats ställa in den rätt, vilket gör striderna mycket svårare. Jag måste sikta med muspekaren, styra kameran med muspekaren, och även skjuta med den? Det skapar fler svårigheter än det borde, speciellt när dina fiender kan attackera dig från ALLA håll – verkligen.

*PEW PEW* Du tror du kan skada mig, huh? HUH?! *PEW PEW*

När det är du själv som attackerar är det något simpelt, men än så länge har jag inte några vettiga uppgraderingar av mitt skepp som kan hjälpa i rymd-baserad stridskonst, så det är mest att stå still, rikta skeppet, och hoppas du gör mer skada än motståndaren.

Det finns dock potential – det är fortfarande ett Early Access-spel, och jag hoppas de lever ut sina fulla potential, för det finns möjligheter att göra spelets strider riktigt unika.

Hmpf… nybörjartur, säkert…

Även i själva spelet är det än ganska tomt. Väldigt sällan stöter jag på andra spelare, och även om det än inte påverkat spelet speciellt negativt, så blir det än svårare då även spelet påpekar att jag borde fråga andra spelare om hjälp. Vilka spelare?

Men trots den tillfälliga bristen på verkliga spelare, känns universumet långt ifrån tomt. När du väl kommit underfund med vad du gör ute i rymden, hur du utför strider och samlar material och reser mellan olika galaxer, så är det väldigt inbjudande. Inlärningskurvan känns större på grund av bristen på andra spelare och en givande tutorial, men det är är också det enda negativa hittills.

Yey, companion! Dig kan jag lita på! *får inget svar*

Det finns ISKar (icke-spelbara karaktärer) som flyger runt och vaktar vissa asteroider, och som ignorerar dig. I alla fall tills dess du försöker sno deras asteroid, eller attackerar dem. Det finns även möjlighet att ta över baser, och större områden, både med hjälp av andra spelare och med hjälp av små ’companions’. Dessa är mini-skepp som följer dig och finns i många olika utföranden.

Min första companion är en ’Damager’, som lydigt och troget följer mig överallt och slåss mot fiender. Påminner mig lite om ’Turrets’ som en kunde charma till sig i Bioshock 2, som följde efter, slogs för dig, och även fick unika namn när du hade rätt uppgraderingar.

En mysig detalj. Sen att en kan ha ett antal av dessa är fascinerande; om jag uppfattat rätt kan jag ha runt 6-10st samtidigt, men måhända behövs uppgraderingar/högre levels innan jag kan ha så många.

Jag fann även små companions som skyddade vissa områden, och verkade väldigt hängivna. Min ras hade defensiva utposts, omringade av companions, som var helt ignoranta mot mig men inte mot de fiender jag flydde från. Samt, den ensamma companion som hängde helt stilla ute i rymden. Kanske i väntan på en ägare som dött? Jag kunde varken skada eller ta över den.

Den här hade dock 2st mini-små solar bredvid sig, tror den klarar sig ett tag.

Språket är också ett bevis på det pågående bygget av spelet – den engelska grammatiken är inte perfekt, och många Achievements står fortfarande i andra alfabet. Det ger en speciell känsla, mer snarlikt ett Indie-spel, men vi får se hur mycket av det som är kvar när spelet officiellt släpps.

En av de mest fascinerande aspekterna med spelet är att det går att spela över flera plattformer – oavsett om du spelar via Android, iPhone, PC, Mac eller Linux så är det i samma universum, vilket känns väldigt unikt. Grunden till spelet ska ha varit just denna tanke.

Att kunna spela tillsammans, trots hur eller vart en spelade, oavsett vilken plattform, och på många sätt känns det väldigt inkluderande. Spel där du måste ha den senaste hårdvaran och bästa mjukvaran är något jag aldrig fallit för, av många skäl på grund av min ofta bristfälliga ekonomi. Ska jag betala flera hundra för ett spel vill jag kunna SPELA DET, inte behöva lägga tusentals kronor på tillbehör.

Elitismen som uppstår i communityn på grund av detta är så otroligt destruktivt. Alla som skryter om hur de kan spela på högsta, bästa möjliga grafik och svårighet, och skammar alla som inte kan det. Speciellt då det många gånger inte är något den enstaka personen kan påverka. Har du inte pengar/möjlighet att skaffa de senaste tillbehören, ska du inte bli skammad för det. Vilket gaming-communityn i vissa tillfällen ignorerar.

Förhoppningsvis kan spel som detta göra något för att bygga broar över den destruktiva elitismen, och få människor att spela tillsammans oavsett ekonomisk bakgrund.

Snygga bakgrunder och laddnings-skärmar verkar dock vara gemensamt för alla plattformar

Grafiken är något som logiskt sett borde påverkas av de blandade konsol-möjligheterna. Men möjligheten att välja vilken grafik du ska spela med, INNAN du startar spelet, hjälper enormt med detta. Vad har du möjlighet att spela med – hög grafik, låg, något mitt emellan? Oavsett val så påverkar det inte spelet i sig, och då det är del av själva start-skärmen och inte en obskyr och undangömd inställning långt ner bland alla ev valmöjligheter.

Grafiken var något av det första som störde mig, men jag valde också en relativt låg inställning, på grund av min begränsade hårdvara. Den känslan av irritation över grafiken försvann snabbt när jag kom in i spelet. Det är otroligt fascinerande att kunna ha en full 3D-vy av rymden och närområdet. Det är väldigt sällan ett spel har en sådan omslutande gränssnitt, där du kan både bege dig vart du än ser samt inte måste hålla dig till någon förutbestämd rätsida.

Lite som rymden borde kännas, helt enkelt, något som många rymd-baserade spel inte riktigt får kontroll över.

Ärligt talat - snyggare rymd är fan svårt att finna
Ärligt talat – snyggare rymd är fan svårt att finna

Det är extra svårt att ge en rättvis bedömning av ett Early Access-spel, då det ännu inte är ett färdigt spel och mycket kan ändras. Allt är upp till speltillverkarna, som kan ha andra prioriteringar, lägga in andra effekter och ändra saker helt efter egen vilja och möjlighet.

Men det känns som att spelet har en väldigt stor potential, och jag hoppas verkligen communityn byggs upp och att spelet får leva ut sina fulla potential.

Om av inget annat skäl än att KOLLA HUR SNYGGT DET ÄR!?

Totalt betyg:

bittra-gamers-xp-bar-6

 

Författare: NeverBeenACorpse / Sín

Kommentera