Målgruppen ”Gamers”

Krönika

Spelbolag får ofta kritiken att deras spel bara riktar sig till män och då är skapta utformade efter ”The male gaze” alltså den manliga blicken. Exempel på det är när ett spel har olika bildsnitt för män och kvinnor för att man vill framhäva olika saker. Männen framhävs i sin helhet som starka och komplexa människor, medans kvinnor ofta framställs bit för bit. En bild på urringningen, en bild på korta kjolen som inte döljer hela rumpan, en bild på naveln som sitter på en inåtbuktande mage, allt för att sexualisera och reducera kvinnan till ett nöjesobjekt för den komplexa mannen att uppskatta. Kvinnans egen sexualitet skildras desto mindre. Den här beskrivningen kanske är lite överdriven (om vi inte tittar på japanska rollspel då) men det är på ett ungefär så två olika könsidentiteter framställs i spel från de större utvecklarna.

Bolagen försvarar ofta detta med att säga att deras målgrupp är män och därför gör de spelen utifrån ett manligt perspektiv.

Detta påstående väcker så många frågor hos mig. För det första tänker jag på alla oss kvinnliga spelare som exkluderas från deras utvecklingsplan och det faktum att de inte verkar vara intresserade av att fånga upp oss i sin kundkrets!?!? Och för det andra, vad har de egentligen för syn på män? Vilka män är det de tänker att de skapar för? Vad vill de lära dessa unga pojkar som spelar deras spel? Deras manssyn är sorglig som fan.

Från min lilla bubbla jag lever i så ser det ofta ut som att den största delen av spelkulturen har ändå måttligt med koll på jämställdhet med allt vad det innebär. Men när yttranden som dessa kommer fram, så påminns jag om den enorma machokultur som fortfarande styr spelbranschen. Bolagen har en utdaterad syn på sin målgrupp som unga machokillar sprudlandes av testosteron som bara vill ha fart, våld och sex. Men den schablonbilden av gamern är idag förlegad och det är galet att det är den typen spelbolag fortfarande utvecklar för. Vi ser på flera olika sociala plattformar gamers i alla former och storlekar. Ofta personer med respektfull attityd och ett genusperspektiv. Män dominerar fortfarande området men kvinnorna blir mer och mer synliga. Trots att alla ser det och att efterfrågan finns så fortsätter de att hävda att deras målgrupp är män som suktar efter machokultur och översexualiserar. Jag sitter såklart inte på ett självklart och allvetande svar om varför det fortfarande är såhär, för en total sanning inte går att få fram i ämnet. Men jag har en liten tanke om vad som kan ligga bakom detta absurda mönster.

Ni vet hur folk ofta hävdar att det ändå är ganska jämställt idag? Hur vi i Sverige är mycket bättre än alla andra länder i frågan? Det är bullshit. Kvinnor får så jävla mycket skit, men inte nog med det, vi får så jävla lite ros.

Kvinnors förmågor och framgångar hyllas kanske en tiondels så mycket som en mans gör. Detta gäller både när det kommer till internetprofiler som spelar spel online OCH kvinnor som vanliga konsumenter. Vi värderas inte lika högt som köpare och osynliggörs av själva bolagen. Bolagen är säkert också motvilliga till att göra spel med en mer kvinnofrämjande utformning eftersom att det kvinnligt kodade inte värderas lika högt som det manligt kodade, och därför riskerar spelet att inte värderas lika högt om det gjordes utifrån ett kvinnligt perspektiv. Dessutom skulle de som talade om spelet, så kallade influensers och spelkritiker kanske bestå till en större del kvinnor än vad de gjort tidigare, vilket skulle kunna leda till att spelet inte skulle synas lika mycket eftersom att männen alltid får mer utrymme och åhörare. Vad det än gäller, överallt.

Detta är saker bolagen skulle kunna vara rädda för och inte vilja riskera, men de missar också chansen till att få enorm uppmärksamhet just på grund av att de har bytt fokus och då inte bara har komplexa män, utan också komplexa kvinnor som är mänskliga, mångsidiga och olika. Jag är övertygad om att utvecklarna gör en enorm ekonomisk förlust genom att inte inkludera kvinnor i sin riktade målgrupp och att de kommer att få ångra det i en snar framtid när andra utvecklare som anammat den ”nya gamern” som är medveten och upplyst går om dem och tar över branschen.

Kommentera