AAA-spelen VS Indiespelen

Krönika

Vem konkurrerar egentligen med vem?

Numera är det ofta så att jag blir besviken på de stora AAA-spelen. De som jag förr brukade vara så pepp på, och sedan dyrka. Beror det på att jag har utvecklats åt ett totalt annat håll, eller har kvalitén sjunkit? Det är svårt för mig att avgöra vilket, men jag upplever det som och tror att det är de stora spelbolagen som har sämre kvalité på sina spel.

Jag säger inte att alla stora spel jag spelar är en besvikelse, men många… De flesta. Det sorgligaste är att jag har slutat bli förvånad över detta. När det händer vet man att det pågått ett tag och är återkommande.

Det är inte heller sällan jag hör att fler delar min uppfattning. Att de blir besvikna, men nästan slutat bli förvånade över besvikelsen. Vart tog själen och engagemanget vägen?

Samtidigt som denna spiral bara åker nedåt, stiger indiespelen desto högre i kvalité. Många av de senaste årens bästa spelupplevelser för mig har varit med indiespel så som Undertale, Firewatch, Ark, Stardew Valley m.m.

I de indiespel jag plockar upp och söker mig till får jag ofta mycket bättre och mer komplexa storylines, karaktärer, bättre combatmode, soundtrack… Ja, det mesta som får mig engagerad i spelet.

Detta stämmer såklart på långt ifrån alla indiespel, mycket är ju skräp. Men de ser man inte… Men ändå, det finns mer att hämta bland indieskaparna än ifrån storbolagen i vilket fall. Jag köper och spelar faktiskt fler indie än AAA idag. Så var det inte för. Nu kanske jag lät väldigt pretto och hipster, men det är bara ett faktum som grundar sig i vad jag förmedlar i denna text.

Så indiespelen konkurrerar verkligen med AAA-spelen. Men frågan är om de inte redan gått om dem?

Min högst personliga åsikt är att JA, det har dem.

Jag antar att detta beror på att det är just stora företag som såklart har en ganska normal företagsledning som vill dra in pengar. Det är deras uppgift, tjäna pengar, betala alla och gå med vinst. Det är en pressad deadline, många kockar i soppan, det tas inga risker, inget nytänkande. Dessutom kan de vara trygga i att de kommer att sälja tillräckligt för att dra in pengarna eftersom att de har ett etablerat varumärke, som dessutom har en stor plattform att synas på.

Microtransaktioner blir allt vanligare. Vilket jag är starkt emot. Köper man ett spel för fullpris ska man få hela spelet. Men det finns pengar i det, därför används det. Snälla sluta lägga pengar på det omgående alla, så kanske fenomenet försvinner.

Som företag ”måste” de arbeta såhär ekonomiskt, såklart. Det är deras jobb.

Frågan är egentligen om eller hur länge det håller i en branschvärld baserad på underhållning. Finns det roligare alternativ kommer konsumenterna vända ryggen och gå mot det roligare alternativet.

Kanske är det bara en tidsfråga innan indiespelen skapat en tillräckligt stor plattform för att nå ut och synas tillräckligt för att slå ut storbolag?

För vem vill inte spela spel skapade med hjärta och själ igen?

 

 

Kommentera