Recension: Pro Gamer Maneger

Indie Spel, Recensioner

Gör karriär som E-sportsstjärna i Pro Gamer Manager! Bli bäst i spelet FOBA, delta i turneringar och skriv kontrakt med ett lag. Du kan på flera sätt tjäna pengar på din karriär som E-sportsstjärna. Till exempel kan du streama ditt spelande, vinna turneringar eller helt enkelt vänta in din veckolön från dit lag.

Desto bättre rankad du blir och desto mer du ”forskar” på saker, och desto fler alternativ öppnar sig i spelet. Så se till att göra framsteg och inte fastna i gamla spår.

Det finns två mätare att hålla koll på under spelets gång och det är energi och rage. När energin tar slut måste du sova för att få mera. Det dras från den efter varje aktivitet du gör. Så planera din dag väl. Din rage (vrede på svenska) byggs upp när du förlorar matcher och om jag förstått det rätt så presterar man bättre under matcher desto mer rage man har. Så trots två förluster på raken kan det vara värt att satsa på tredje gången gillt. Spelet FOBA som man spelar är lite som LOL eller Dota, man får välja sin champion och sin taktik. Det är ett intressant koncept och jag gillar det, men det är svårt att veta vad man ska om man aldrig varit en LOL eller Dota spelare.

Något jag känner av under tiden jag spelar är att jag vill ha mer. Mer av allt! Det händer för få saker under spelets gång och det finns saker jag saknar som tidspress, hunger, möjligheten att resa sig från stolen eller till och med lämna rummet. Dagen är slut när du inte har någon energi kvar och sjunker bara på grund av vilka handlingar du gör. Jag hade föredragit att det inte var turned based utan att man hade en klocka och tiden var mer flytande. Hunger som mätare hade varit en bra extra mätare och känns essentiellt i ett sånt här typ av managerspel. Även hygien och umgänge hade passat utmärkt. Karaktärsdesignen var också bristande. Jag fick välja namn och en personlighet sedan kastades jag in i kroppen på en ung vit man. Att få göra lite enkel karaktärsdesign hade gett mycket. Bara som att välja kön, pigment, frisyr, tröja och brallor hade gett en mer personlig känsla av att man verkligen skapade sin egna E-sportsstjärna. Det hade också varit mycket mer realistiskt eftersom spelbranschen kantas av många olika etniciteter och är på väg mot ett mer könsblandat klimat. Det är ett problem pga spelets genre.

”Jag fick välja namn och en personlighet

sedan kastades jag in i kroppen på en ung vit man.”

I början av spelet så saknade jag verkligen en tutorial. Det tog tid för mig att förstå spelet och hur man gjorde framsteg. Det är fortfarande otydligt vad som faktiskt är viktigt och inte. Jag känner inte heller att jag har kunskap själv att avgöra vad som är en bra taktik eller inte då jag inte är en LOL eller Dota spelare. Lite information om vad FOBA är för spel hade varit fint. Efter varje match får man lite feedback så det är något att gå på och anpassa sig efter. Även lite tutorial om vad man borde börja med och prioritera att lägga energi på i spelet hade varit bra. Nödvändigt faktiskt, för jag vet fortfarande inte.

Turneringarna kunde varit mer. Lite spännande att se sitt namn slå ut andra eller bli utslaget men ett soundtrack eller lite interaktion hade varit bra. Något sätt att påverka utloppet.

Pro Gamer Manager har ett spännande och lockande koncept men det behövs mer av allt för att verkligen leverera och jag hoppas få det i framtida uppdateringar.

bittra-gamers-xp-bar-4