Recension: Necropolis

Indie Spel, Recensioner

Jag tänker ”bara en runda till, jag kommer säkert klara mig längre denna gång”.

Kajsa och Zara har prövat Necropolis och tycker att det är ett riktigt kul coop-spel där man ska ta sig förbi så många fiender som möjligt. Under tiden du tar dig förbi fiender får du även poäng som sedan du kan köpa nya krafter och förmågor med. Under spelets gång tar du dig längre in i spelet och hittar coola vapen på vägen, men dör du så tappar du allt och får börja om från början. Detta har båda för och nackdelar, fördelarna är att det är en större utmaning och att man verkligen fastnar i spelet: ”jag tar mig säkert längre nu” tänker man, och om inte så går det ju fort att komma tillbaka. Nackdelarna är att du förlorar alla items du hittat.

Necro_launch04

Du kan även köpa olika böcker under spelets gång som du faktiskt får behålla när du dött. Böckerna kan göra att du får mer liv, att man inte behöver äta lika ofta eller många andra fördelar. Valutan i spelet är i form av mynt och tokens. Mynt tjänar du under spelets gång och kan användas för att köpa t.e.x. mat och andra saker som engångsförbrukas. Tokens däremot tjänar du långsammare under spelomgången, men får inte tillgång till dessa förrän du har dött. Då du får så många tokens du förtjänat baserat på din spelomgång. Med tokens köper man till exempel böcker och skins, alltså saker som inte förbrukas på en gång.

Necro_launch13

Skillnaden på att spela ensam och tillsammans med någon är enorm. Necropolis är ett riktigt svårt spel och det verkar inte ändra nivån beroende på hur många som spelar. Ensam kommer man inte långt, men med varandras hjälp lyckades vi ta oss en bra bit! Man kan nämligen återuppliva varandra om någon skulle dö, spelar man själv är det game over och omstart direkt.

Nackdelen är att du inte kan ha flera sparfiler samtidigt, detta gör att om du startar ett spel med en kompis så kan du inte fortsätta ensam utan riskera att era gemensamma framsteg förstörs.

Necro_launch16

Spelets utseende är stilrent, enkelt och mörkt. Stilen är märkligt nog baserad på Illuminati, som är en omtalad, mytomspunnen rörelse från 1700-talet med en pyramid med ett öga som ska vara det allseende ögat. Rörelsen är mytomspunnen på så vis att många påstår (som konspirationsteori) att de än idag är aktiva. Vill du veta mer om dem får du googla, här skriver vi om spel. Symbolen med pyramiden med ögat i förekommer konstant. Som sagt är det lite märkligt med illuminatitemat och lite oklart vad de vill med detta. Jag får ändå känslan att det ska förmedla något mer än att bara se bra ut.

Ibland under spelets gång, när man kommer till en ny nivå eller går igenom en dörr talar en röst till spelarna. Rösten är som är som ett eko ovanifrån, överallt men ingenstans. Den kommer från en enorm svävnande pyramid med ett ”allvetande” öga. Poängen är väl att den ser oss hela tiden och kommenterar på vad vi gör, ofta fäller den kommentarer som passar in på själva Illuminatikonceptet om att kontrollera utan att dominera  (som sägs vara deras mål). Kanske vill skaparna helt enkelt skapa en känsla av maktlöshet som man ska överkomma och besegra? Det skulle vara vår gissning. Hur som helst så blir vi nyfikna.

Kul spel och  man vill ”bara köra en omgång till”. Tyvärr kan man bara ha en sparfil vilket innebär att man inte kan ha flera olika spelomgångar med.

bittra-gamers-xp-bar-7

I glatt samarbete med Harebrained-Schemes