Momento Temporis – Light from the Deep

Äventyrsspel, Indie Spel, Nyheter, PC, Recensioner

Första intrycket – Det finns svensk text!??!

WOHO men det känns liiiiite konstigt men WOHO
WOHO men det känns liiiiite konstigt men WOHO ~(^.^)/

Andra intrycket – Det ser otroligt mycket ut som Starbound.

Andra likheter: Vatten är tydligen farligt
Andra likheter: Vatten är tydligen farligt

Grafik-mässigt är det väldigt likt Starbound, speciellt färgerna och strukturen på omgivningarna, men där slutar likheterna. Där Starbound är åk runt, gräv och utforska, så är Momento Temporis ett plattforms-spel i ganska klassisk stil. Du går framåt, hoppar över/runt hinder och hittar smått gömda skatter och fiender som aktivt försöker döda dig.

Du hittar även uppgraderingar till din karaktär, och slåss mot olika monster, eller löser mer eller mindre kluriga pussel och problem. Det finns gömda gångar med skatter som gör det ännu mer intressant att utforska ställen du redan gått igenom.

skarmavbild-2016-11-12-kl-22-34-21
Det är en väldigt söt liten karta dock

I början av spelet är det väldigt enkelt att dö. När man kommit in en bit i spelet, och uppgraderat sin karaktär samt funnit några drycker, så blir det helt klart mer hanterbart. Dock tar det en tid att komma till den nivån, då det inte finns någon slags introduktion – du kan läsa igenom alla tangent-inställningar, ställa in dem själv, eller allmänt leka runt med huvud-menyn, men det finns ingen genomgående introduktion. Allt du börjar med är ‘Vart är jag?’.

Sen kan det ju också vara jag som ställt in mina kontroller fel, då jag i grund och botten är en konsolspelare, och gärna leker runt med inställningarna lite väl mycket. Kanske är därför jag dör så mycket i början.

Spelet börjar med att min karaktär vaknar upp, ser sig omkring och sen inser att hen inte kommer ihåg någonting alls.

... jag antar att de inte vill svara på några frågor alltså?
… jag antar att ingen vill svara?

Genom spelet kommer du även hitta ‘uppgraderingar’, som i början är fritt utplacerade på strategiska platser. Saker som automatiskt läggs till på din karaktär och ger dig olika handlingar, som att blocka, hoppa bakåt eller snarlikt, och du möter oftast ett hinder relaterat till dessa gåvor direkt efter.

När du får dem så kommer det upp en informations-ruta som säger vad det är, och vad det gör, och hur du ska använda dem – även om du ändrat inställningarna så berättar spelet vilken tangent du ska använda exakt just nu.

Lite senare blir rollspels-momentet tydligare, då du stöter på uppgraderings-stationer där du kan spendera resurser du fått genom att slå sönder fiender. Denna resurs är statisk – dvs den försvinner inte när du använder den, utan priset blir istället högre för varje nivå du uppgraderar, som har många nivåer att låsa upp.

Det finns 3 olika versioner av ‘uppgraderingar’ i början, vilka är Attackhastighet, Dryckeseffekter och den imponerande Uthållighetsanvändningseffektivitet.

skarmavbild-2016-11-12-kl-22-32-10
Vem säger att svenska inte är ett imponerande språk?

Väljer du att uppgradera en utav dessa går kostnaden upp för alla, så lvl 5 av Attackhastighet kan vara lika dyr som lvl 1 av Dryckeseffekter, beroende på hur du väljer att uppgradera.

En annan fascinerande funktion är att spelet räknar hur många gånger du dött.

Detta har jag lite blandad åsikt om. För det första är det ganska praktiskt att veta vad som dödat en, då detta också introduceras vid varje dödsfall, och det kan vara en givande feed-back att veta vilka delar som är svårast att hantera, och kanske jämföra dem med andra spelare eller meddela skaparna i allmänhet.

Men. Ibland känns det lite frustrerande. Speciellt om en kommit till en fiende som är lite väl utmanande just nu, och en om och om möts av samma bild. Eller om en inte hittar en spar-plats efteråt, och dör av något helt onödigt, så som ett lite för kort hopp, och en måste börja om igen – ganska normalt för spel i allmänhet, men det ger lite extra sting över hur många gånger du misslyckats.

Det blir extra frustrerande när en har ett perfektionistiskt drag och behöver hålla den siffran så låg som möjligt.

skarmavbild-2016-11-13-kl-19-00-51
Men jag VET att det var den där karaktären som dödade mig IGEN jag märkte liksom det när den attackerade mig och jag DOG

Igenom spelet finns det även små tips och tricks utplacerade på väl valda ställen, saker som ‘Du vet väl att du kan hantera hur högt du hoppar?’ (nej, pga spelet har ännu inte berättat detta för mig), men i majoritet är det trial and error som gäller.

Och ibland kommer små skyltar upp när du misslyckats lite väl många gånger och spelet tycker synd om dig, antar jag ¯\_ಠ_ಠ_/¯
Och ibland kommer små skyltar upp när du misslyckats lite väl många gånger och spelet tycker synd om dig, antar jag ¯\_ಠ_ಠ_/¯

Spelet sparar aldrig automatiskt, och spelaren får självmant söka upp specifika platser för att spara sitt spel, och när en dör är det vid dessa platser en återupplivas.

Alla platser markeras med en grå pinne där det står ‘S’ högst upp på, samt en mindre instruktion åt vilket håll själva platsen finnes. Praktiskt, men sen är vissa platser lite svårare att ta sig till än andra, vilket kan kännas frustrerande, speciellt om en dött lite för många gånger senaste tiden.

Om jag ramlar igen och det kommer upp en liten skylt som säger åt mig att hoppa lägre... ಠ_ಠ
Om jag ramlar igen och det kommer upp en liten skylt som säger åt mig att hoppa lägre… ಠ_ಠ

När det gäller striderna så är det verkligen inte att bara trycka på tangenterna och hoppas på det bästa. Alla karaktärer kan skada dig, och att bara slå eller sparka tills de dör är INTE en fullt fungerande handlingsplan. Vilket jag fick lära mig ganska snabbt, pga det är generellt så jag hanterar strider i spel som inte är FPS.

Speciellt då alla knapptryck ackumuleras – har du tryckt på ‘Sparka’ 3 gånger, så kommer karaktären sparka 3 gånger, innan den gör något annat.

skarmavbild-2016-11-13-kl-19-13-52
Nämnde jag att det går att sparka på liken efter fiender? För det går. Vilket karaktären gör automatiskt om du vann striden men tryckte på lite för många knappar

Detta gör att du enkelt DÖR. Som ovan nämnts, vilket kan ske ganska mycket, innan du fått in rutinen, uppgraderingarna och de rätta tangenterna.

Det finns möjlighet att slå, och slag är snabba handlingar som går att kombinera till en ordentligt upper-cut som slår ut de flesta normala fiender. Sen kan en sparka, och dessa attacker är långsammare men hårdare, och ger en tillgång till att sparka ner fiender över klippkanter.

Få saker är så tillfredsställande som att smyga upp bakom dem och lägga en välplacerad spark i baken, och sen se dem flyga mot sin död.

En får även möjlighet att hoppa bakåt eller blockera, och med hjälp av drycker finns än fler effekter. Dessa går att ställa in, så du alltid vet vilken effekt du har aktiv, men de vara väldigt kort tid i början.

Det är alltså värt att uppgradera ‘Dryckseffekter’ för att få ut maximal hjälp från dryckerna, som oftast finns i kistor, men ibland även släpps av fiender.

skarmavbild-2016-11-12-kl-22-25-37
Extra tips – sparka på kistan tills den öppnas. Ha sönder allt i din väg, så blir det bättre sen

Som helhet är det ett mysigt och indragande spel. Det är vackert på ett enkelt sätt, svårighetsgraden är lite mer utmanande än jag väntade mig, i en positiv bemärkelse, då det faktiskt blir en utmaning att ta sig igenom spelet.

Igenom spelet finns det även många utmaningar, som behöver låsas upp via olika medel. Men även utanför dessa utnämnda utmaningar, så finns det Boss-strider som kan vara otroligt utmanande – om du inte uppgraderat din karaktär tillräckligt.

Det är alltså värt att gå igenom omgivningarna några extra gånger, då fiender automatiskt återskapas så fort du lämnar en bit av kartan. De flesta fiender finns även igenom omgivningarna, så det är rätt enkelt att träna sina tekniker på dem innan en går igenom den äkta Boss-striden, som ofta kombinerar flera variationer av fiender och attacker.

Vad då 'saknar kristallnyckel' DU kan vara en kristallnyckel!??!
Vad då ‘saknar kristallnyckel’ DU kan vara en kristallnyckel!??!

Jag skulle gärna sett att en fick skapa lite egna karaktärer, med olika hudfärg, utseende och funktionsvariation, men det känns som skaparna medvetet hållit sig borta från könande karaktärs-detaljer i sitt skapade, vilket ger en del plus.

Allt som allt är det ett intressant spel, och jag rekommenderar varmt en genomspelning.

bittra-gamers-xp-bar-6

I samarbete med

skarmavbild-2016-11-13-kl-20-31-00

 

Författare: NeverBeenACorpse / Sín

Kommentera