Recension och Give Away: Kona

Bästa inläggen

Jag håller på att frysa ihjäl och nu måste jag hitta ett ställe att värma mig på. Ska jag följa efter vargspåren? Vart kommer de att leda mig? Kanske får jag en till ledtråd? Och vart ställde jag bilen? Vi på Generation Gamer har även fått möjligheten och lotta ut en Steamkod om du fortsätter läsa.

Kona är ett spel där du ska ta reda på vad som har hänt på platsen du är på, man skulle kunna säga att du är en detektiv som ska lösa gåtan.  Du är i en öppen värld där du tar dig runt för att hitta ledtrådar, som ibland är riktigt klurigt men ack så spännande. I skogen gömmer sig vargar som du måste hitta vapen att försvara dig mot. Inte nog med det, något väldigt mysigt verkar ha hänt i byn, vad kan det vara? Och doktorn verkar övertygad om att en person i byn inte dog av en olyckshändelse. Du får under spelets gång ett antal flashbacks om vad som har hänt på platsen, det är lite övernaturligt men det ger bara hintar så att du kan gissa dig fram till sanningen.

Spelet börjar då du får kliva in i en bil för att kunna ta dig runt i byn, som är helt öde. Allt man får reda på är från brev och noteringar som personerna i byn har lämnat efter sig. Du måste alltid se till att du inte är utanför bilen eller från en brasa för länge, annars kan du frysa ihjäl. Du får en karta där du kan se var alla hus är och vilka som bor där,  men istället för att vara uppe i högra hörnet som i de flesta andra spel behöver du ta upp kartan manuellt. Under tiden kan du inte hålla i något vapen, vilket skapar en mer realistisk känsla i spelet och även en stressfaktor. Du har även en stressmätare som höjs om du möter en varg eller om du kör in i något. Själv har jag lärt mig en sak av spelet; jag kan inte köra bil. Du har en kamera som du använder för att spara speciella händelser i spelet, och även en notebook där information om alla invånare sparas.

Spelet är under early access men jag har inte hittat någon bugg eller liknade problem. Det enda som gör att man märker av att spelet inte är klart är att man inte kan ta sig överallt då de har stängt av en del av världen. Spelet har inget beräknat offentligt release datum än. Jag ser verkligen fram emot att få pröva det igen när det är helt klart, då man får så mycket spel för priset och en riktigt bra spelupplevelse. Det som kan vara lite negativt är att du kan plocka upp föremål men fortfarande se att de ligger kvar på marken du kan inte ta upp dem igen.

Screenshot14

Grafiken i spelet är verkligen jättefin, ett exempel är när det är snöstorm och det känns som om man står mitt i en riktig storm. Finns det något mer att skriva om spelet här?  Spelets rekommenderade prestandakrav är:

• OS: Windows 7 and up
  • Processor: i5 2.5 ghz+
  • Minne: 6 GB RAM
  • Grafik: GeForce GTX 660 / ATI Radeon 7850
  • DirectX: Version 11
  • Lagring: 5 GB ledigt utrymme

Musiken i spelet ändras när man möter en fiende som gör en betydligt mer stressad än den vanliga lugna musiken, annars tycker jag att de kunde jobbat lite mer med ljuden för inlevelsens skull. Kontrollerna i spelet är precis som i vilket spel som helst men jag har främst spelat med mus och tangentbord men även testat med Steam kontrollen och båda har funkar bra.

Jag tycker verkligen att spelet är värt varje krona och säkert det dubbla priset. De har lyckats riktigt bra med både storyn och grafiken och är verkligen ett spel med en helhet.

bittra-gamers-xp-bar-9

Give Away: