Dominion – Ett spel med omspelar-värde

Analoga spel, Deck Building Game, Kortspel, Recensioner

Jag arbetade med brädspel i över 8 år, och fick under den tiden möjlighet att se vad folk frågar efter, vad som säljer, och viktigast av allt: jag får vara med och påverka.

Många som kommer in i butiken och behöver hjälp vet inte exakt vad de letar efter, och många gånger får jag försöka fundera ut vad ”ett bra spel” är för något i deras värld. Det finns ett antal kategorier som jag fokuserar på dock; ifall de är nybörjare, mer erfarna, vana spelare, och vilken generell genre de söker.

Dominion är ett av de spel jag rekommenderar så fort jag får tillfälle, och ofta till spelare som känner till spel bortom Ticket to Ride och Monopol. Jag minns fortfarande jul-tiden för ett antal år sedan då Metro tog sig för att testa några ’nya’ brädspel, varvid Dominion var ett utav dem. På en skala 1-5, fick det minus, för speltestarna förstod inte hur det skulle spelas. Vilket är otroligt sorgligt, för Dominion är ett av de bästa spelen jag spelat.

Dominion går ut på att du ska bygga en kortlek. Du har ett bestämt antal kort i början, dvs din start-lek, och med dessa kan du köpa andra kort, beroende på vad de kort du dragit kan göra för dig. Dessa kort hamnar i din släng-hög så fort du köpt dem; du får alltså inte använda dem än. När du inte kan göra mer, för du endast har ett köp per tur och startkorten är väldigt begränsade, så lägger du din nuvarande hand i släng-högen, dina spelade kort i släng-högen, och drar en ny hand. Sen är det nästa persons tur.

Grunden är egentligen väldigt simpel, men så annorlunda från de ’vanliga’ spelen med en 52-kortlek, eller brädspel som Monopol, att det i början kan vara väldigt svårt att se vilka kort som ska vart, och hur de påverkar din lek, ditt spel, och dina motståndare. Men det är en del av charmen, för när du väl lärt dig, så tar det inte slut.

Många spel lider av att så fort du lärt dig hur det fungerar, hur du bäst och snabbast kan vinna, vad alla val och möjligheter är bäst för, så tappar spelet sin charm. Dominion är ett av de få spel som aldrig tappar den charmen; omspelar-värdet är enormt, eftersom varje omgång är ett nytt bräde med nya kort, och även om du spelat samma bräde förut så har du troligen inte spelat samma rutin, eller lyckats utföra den på samma sätt.

Att bemästra Dominion går, absolut, men även när du har lärt dig spelet utantill så är det givande att spela – varje nytt kort, varje runda, är en ny möjlighet, och med varje ny spelare kommer en ny variant av spelet. För det interaktiva är att ni alla köper kort från samma bräde, och korten är begränsade – har någon köpt slut på det kort du skulle vinna med, så måste du lägga upp en ny strategi. Köper någon ett specifikt kort innan du får möjlighet, kan det påverka hela din plan.

Samt att det finns flera sätt att avsluta spelet; om ett specifikt vinst-kort är slut, är spelet slut, så var snabb med att köpa det. Men dessa kort förstör din lek, så du vill inte ha det för tidigt. Och du måste köpa rätt kort för att kunna ha råd med det, och vissa andra kort för att kunna dra upp dem när du inte får det på hand. Men om högarna med begränsade kort på brädet tar slut, då är även spelet slut. Du kan ha förberett hur mycket som helst, men om du inte tänker på vad dina motståndare köper, så kan det sluta med att du förlorar innan du ens hunnit komma till ditt slutspel.

Detta, och mycket mer, är vad som gör Dominion unikt. Det är ett väldigt simpelt spel av sitt slag, utan många av de tillägg som andra lek-byggande spel har, men det är ändå välbalanserat nog för att vara en utmaning även den 20:e omgången med samma spel-partner.

Då det även finns runt 10 expansioner, med sina egna unika kort och därmed strategier och valmöjligheter, kan omspelar-värdet öka ännu mer.

Vill du ha ett spel som är intressant, utmanade, lätt att förstå efter sin första omgång (som att cykla – du glömmer inte när du väl lärt dig) och som aldrig slutar vara intressant, så är Dominion rätt för dig.

Författare: NeverBeenACorpse / Sín